Cartoons
Cartoons zijn tekeningen met een (tekstuele) grap. Cartoons zijn bij het grote publiek bekend geworden door het verschijnen in gedrukte media. En nog steeds is de strippagina het eerste wat mensen opzoeken in een krant. Veel kranten, magazines en tijdschriften kenmerken zich door het regelmatig plaatsen van cartoons. Een cartoon verbeeldt de actualiteit of kondigt de inhoud van een artikel aan. Doordat het een terugkerend item is, helpt het mee aan de herkenbaarheid en identiteit van de blad.
Cartoon laten maken in een magazine of tijdschrift…
De afgelopen jaren zijn mijn cartoons in verschillende tijdschriften en magazines verschenen.
… in een boek
Cartoons kunnen een mooie aanvulling zijn op tekst. Als tekst en tekeningen op elkaar zijn afgestemd vergroot dit de leesbaarheid. Daarom word ik regelmatig benaderd om boeken van bijpassende illustraties te voorzien. Ook maak ik geregeld illustraties of cartoons voor op de cover.
… in een nieuwsbrief
Nieuwsbrieven zijn voor organisaties en bedrijven belangrijk om werknemers én hun klanten op de hoogte te houden. Ze worden op regelmatige basis per email verstuurd. Cartoons die ik hiervoor maak spelen vaak in op de actualiteit.
Benieuwd naar de mogelijkheden van cartoons in jouw bedrijf of organisatie? Neem dan contact met mij op.
… of live tijdens een inhoudelijke bijeenkomst!
Als u een bijeenkomst organiseert waarbij de inhoud centraal staat, dan kunt u Loko Cartoons als live cartoonist uitnodigen om ter plekke cartoons te laten tekenen. Zo ontstaan een soort visuele notulen die naderhand op veel manieren te gebruiken zijn. Lees meer over mijn dienst als live tekenaar.
Hoe maak ik een cartoon?
Stap 1
Allereerst ga ik met je in gesprek over de manier waarop je mijn tekenwerk wilt inzetten. Daarbij komen allerlei soorten vragen aan bod. Gaat het om een cartoon of een strip? Is de tekening bedoeld als illustratie? Heeft de tekening een wervende functie, is hij relativerend of moet hij uitnodigen tot een lach? Wat is de doelgroep die u wilt bereiken? Komt de tekening te staan in een personeelsblad, een flyer of een jaarverslag? Is het een op zichzelf staande cartoon, of heeft de cartoon betrekking op een tekst?
Stap 2
Na het gesprek krijg ik graag een briefing op papier. Aan de hand van deze briefing en het gesprek begint het creatieve proces: het bedenken van een tekening. Mijn idee werk ik in een potloodschets uit.
Stap 3
De schets stuur ik aan je op voor feedback. Het is belangrijk voor mij dat je aangeeft wat er aan de schets anders moet of ontbreekt. In heel veel gevallen zit ik in exact de goede richting, soms moet ik kleine dingen aanpassen. En als ik er echt helemaal naast zit, maak ik een nieuwe schets. Ik wil graag definitief akkoord hebben op de schets voordat ik verder ga met de volgende stap.
Stap 4
De definitief goedgekeurde schets werk ik vervolgens uit in heldere zwart-wit lijnen. Vaak kleur ik de cartoons ook in. Dat kan in full-color maar kan ook in één of enkele kleuren. Het is voor de herkenbaarheid een goed idee om in de kleuring gebruik te maken van je huisstijlkleuren.
Stap 5
Als laatste stap wordt de cartoon opgeleverd in het gewenste bestandstype. Dat kan een JPG-bestand zijn voor digitaal gebruik of een PDF-bestand voor print en drukwerk. Andere bestandstypen zijn in overleg ook mogelijk. Het is mogelijk om tegen betaling het gebruiksrecht te krijgen. In dat geval krijg je zowel een JPG- als een PDF-bestand.